INI KISAH SEORANG YANG TIDAK BISA MEMBACA AL-QURAN TETAPI KUBURANYA BERCAHAYA, TERNYATA INI RAHASIANYA....



1. Satu cerita yang dikisahkan dalam tazkirah di Masjid Sultan Zainal Abidin Kuala Terengganu.

2. Seorang lelaki lewat satu lokasi perkuburan di satu malam yang kelam serta sunyi. Mendadak ia terpandang satu sinar yang jelas benderang nampak dari satu kubur, serta selalu menjulang ke langit.

3. Terpegun serta kaku lihat peristiwa itu. Dia terfikir peluang kubur ini yaitu pendam seorang yang begitu istimewa. Samada ia seorang wali Allah atau ulama atau orang soleh yang istimewa kedudukannya di segi Allah.

4. Diambilnya sebatang kayu lantas dipacak diatas kuburan yang bersinar itu. Esok harinya lelaki itu datang lagi kekawasan perkuburan itu dengan ditemani beberapa orang kampung.

5. Beliau menginginkan menyelidiki serta ingin tahu pendam siapakah yang begitu ajaib itu.

6. Untuk tahu dengan selanjutnya, lelaki itu berkunjung kerumah simati serta berjumpa dengan isteri simati lalu bercerita keajaiban yang diliat diperkuburan suaminya.

7. Anihnya isteri simati terkejut serta kehairanan. Dia begitu mengetahui suaminya. Suaminya bukanlah siapa-siapa. Suaminya seorang petani umum saja.

8. Bukanlah seorang alim, bukanlah seorang pakar ibadat, bukanlah orang soleh, apa lagi bukanlah imam, bukanlah muazzin, bukanlah guru al-Quran. Jadi suaminya tak pintar membaca Quran serta dia tak pernah mendengar suaminya membaca Quran.

9. Akhirmya lelaki itu ajukan pertanyaan apakah perkara-perkara anih yang simati selalu lakukan dalam kehidupan setiap harinya.

10. Pada akhirnya isteri simati teringat satu perkara yang senantiasa dilakukan oleh si mati, setiap saat sebelumnya tidur pada setiap malam suaminya bakal mengambil wudhu, lalu masuk didalam satu bilik lalu diambilnya al-Qur'an diatas rack, lalu di cium serta dipeluknya dengan penuh kecintaan serta kasih sayang.

11. Ia akan duduk serta membelek al-Qur'an itu sehelai untuk sehelai seperti tengah membaca, sedang ia seorang yang buta al-Qur’an. Dia bakal meraba-raba ayat-ayat Qur’an itu dengan tangannya, seakan-akan sedang menyentuh serta mebelai suatu hal yang begitu dikasihi.

12. Lebih isteri simati lagi, ia pernah mendengar rintihan serta esakan tangis suaminya yang begitu sedih, mendayu-dayu dengan penuh penyesalan.
“Tuhanku! Ampunkanlah saya kerana saya tak dapat membaca kalimah-kalimahmu ini. Jangan sampai engkau hukum saya diatas kebodohanku ini ya Allah. ”

“Wahai Qalam Allah, maafkan kekeliruan ku. Saya tak dapat membaca kalimah-kalimahmu. Saya tidak bisa bersahabat dengan mu. Saya tidak bisa mengerti mu. Namun saya begitu mengasihi mu. Saya begitu mencintaimu. “
“Wahai Qalamullah, janganlah lah engkau mendakwa saya, janganlah engkau menuduh saya di hadapan Allah diakhirat nanti”.

13. Lelaki itu memohon untuk lihat al-Quran yang paling disayangi suaminya itu. Benar serta begitu mengharukan jika ia lihat naskah yang mulia itu terlihat lusuh, helaian-helaiannya terlihat senantiasa dibelek berulang-kali. Serta ada beberapa sisa airmata di kertasnya, tanda seorang kerap menangis berjurai airmatanya ketika buka lembaran yang maha suci ini.

14. Tentunya lelaki ini begitu mulia peribadinya. Hatinya sudah menyatu dengan ruh al-Qur’an. Dia begitu mengasihi kalimah-kalimah Allah itu dengan sebenarnya. Bererti ia mengasihi Allah dengan semua jiwa serta raganya.

15. Marilah kita menghidupkan al-Quran didalam masjid kita, di dalam tempat tinggal kita, didalam diri kita, setiap saat serta ruangkan saat setiap hari untuk membaca serta fahami isi-isinya.

sumber : http://www.imformasidunia.com/2016/07/subhanallah-kisah-seorang-yang-tidak.html
INI KISAH SEORANG YANG TIDAK BISA MEMBACA AL-QURAN TETAPI KUBURANYA BERCAHAYA, TERNYATA INI RAHASIANYA.... INI KISAH SEORANG YANG TIDAK BISA MEMBACA AL-QURAN TETAPI KUBURANYA BERCAHAYA, TERNYATA INI RAHASIANYA.... Reviewed by Unknown on 20.07 Rating: 5